Standard Post

20Jan

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał właśnie Kaufland za nadużywanie swojej przewagi wobec dostawców towarów. Ta decyzja wpisuje się w obserwowany w ostatnim czasie trend, polegający na wzmożonym zainteresowaniu organu ochrony konkurencji i konsumentów polityką rabatową stosowaną przez przedsiębiorców. Pisze o tym Weronika Herbet-Homenda z BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy.

Z początkiem Nowego Roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wydaniu w dniu 30 grudnia 2021 r. decyzji nr RBG-4/2021, stwierdzającej nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej przez Kaufland Polska Markety spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.j. z siedzibą we Wrocławiu. Decyzja ta zakończyła kolejne postępowanie prowadzone przeciwko dużym sieciom handlowym. Podobnie jak w zapadłych dotychczas w podobnych sprawach rozstrzygnięciach, w tym w szczególności w głośnej decyzji w sprawie właściciela sieci „Biedronka”, zachowanie przedsiębiorcy uznane za sprzeczne z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi lub spożywczymi spotkało się z surową sankcją – karą pieniężną w łącznej wysokości blisko 124 mln zł.

Nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej w dotychczasowych decyzjach Prezesa UOKiK

Struktura rynku rolno-żywnościowego sprawia, że w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych często występują znaczne różnice w sile przetargowej między dostawcami a nabywcami produktów rolnych i spożywczych. Nieuczciwemu wykorzystywaniu tych różnic mają przeciwdziałać przepisy tzw. ustawy przewagowej, przyznające Prezesowi UOKiK kompetencję do interwencji w przypadku podejrzenia stosowania przez przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu produktami rolnymi lub spożywczymi zakazanych praktyk, polegających na nieuczciwym wykorzystywaniu przewagi kontraktowej, tj. znacznej dysproporcji w potencjale ekonomicznym nabywcy względem dostawcy albo rzadziej – dostawcy względem nabywcy. Zakazane jest przy tym nie tyle samo posiadanie przewagi nad kontrahentem, lecz jej nieuczciwe, tj. sprzeczne z dobrymi obyczajami i zagrażające istotnemu interesowi drugiej strony albo taki interes naruszające wykorzystywanie.

Czytaj więcej na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/biznes/przewaga-kontraktowa-kara-dla-kaufland-i-innych,512661.html