Standard Post

20Jan

Obserwacje doradców podatkowych pokazują, że firmy muszą już nawet kilka miesięcy czekać na zarejestrowanie przekształcenia lub innej zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Tymczasem bez wpisu w rejestrze – zmiana pozostaje nieważna. Problem staje się coraz bardziej palący, bo każdy dzień zwłoki, to w wielu przypadkach konieczność płacenia wyższego podatku. Wszystko na skutek zmian w ramach Polskiego Ładu.

Na skutek wejścia w życie Polskiego Ładu wielu podatników zdecydowało się na przekształcenie formy prawnej swoich biznesów. Do łask powróciły w pewnym stopniu spółki komandytowo-akcyjne. W wielu sytuacjach korzystnym rozwiązaniem jest również zmiana formy prawnej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Status wspólnika w (wieloosobowej) spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie powoduje obowiązku zapłaty składki zdrowotnej, będącej obecnie istotnym obciążeniem publicznoprawnym po stronie podatników. Aby skorzystać z możliwości, jakie daje prowadzenie biznesu w zmienionej formie prawnej, konieczna jest jednak rejestracja przekształcenia. I tu właśnie zaczyna się problem.

Problematyczny wpis do KRS

Wpis przekształcenia do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) ma charakter konstytutywny – decyduje moment dokonania wpisu, a nie sam moment podjęcia uchwały o przekształceniu. Podatnicy nie mają jednak żadnego wpływu na datę dokonania przekształcenia.
– Sąd rejestrowy nie jest bowiem związany żadnymi konkretnymi terminami i nie ma obowiązku dokonania wpisu w określonym czasie od momentu złożenia odpowiedniego wniosku. Jeśli dodamy do tego obowiązującą od 1 lipca 2021 roku procedurę składania wniosków wyłącznie drogą elektroniczną, podatnik pozbawiony jest możliwości nieformalnej komunikacji z sądem. Pozostaje jedynie przesyłanie dodatkowych pism z wnioskiem o przyspieszenie przekształcenia albo dokonanie jego wpisu pod konkretną data. Niestety te pisma pozostają zazwyczaj bez żadnej odpowiedzi ze strony sądu – uważa Piotr Prokocki, doradca podatkowy, radca prawny w Vistra Poland.

Czytaj więcej na Prawo.pl: